HPN

فهرست مطالب

مقایسه انواع سرور

مرور :
مقایسه انواع سرور

امروزه در دنیای تکنولوژی سرور های مختلفی توسط شرکت های مشهور مانند hp در بازار عرضه می‌شوند. اما سرور ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ کاربرد سرور در شبکه چیست؟ مزایا و کاربرد هر نوع سرور چیست؟ آیا بودجه زیادی برای خرید یک سرور باید فراهم کنیم؟

سرور ها به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • سرور های ایستاده (Tower server)
  • سرور های رک مونت (Rackmount)
  • سرور های تیغه ای (Blade server)
  • میکرو سرور ها (Microserver)

هر کدام از این سرور ها از لحاظ کاربرد، هزینه مورد نیاز، فضای اشغال شده و مدیریت با یک دیگر تفاوت هایی دارند.

سرور ایستاده (Tower server)

ساده ترین نوع سرور، سرور های ایستاده هستند. شکل فیزیکی آن ها شبیه به کیس های کامپیوتری است. این سرور به طور مداوم برقراری اتصال با شبکه را انجام و از همین شیوه به کاربران شبکه خدمات ارائه می‌دهد. راه اندازی و تثبیت سرور های ایستاده (Tower server) یک بار انجام می‌شود و سپس بدون نیاز به تغییرات فیزیکی یا تغییرات زیاد در پیکربندی به طور مداوم کار می‌کند.

اصطلاح “ایستاده” به معنای پایدار بودن و تحمل پذیری بالا است. سرور های ایستاده در برابر وقفه های خطا و کاهش عملکرد مقاومت بیشتری دارند. زیرا تغییر زیادی در نرم افزار و تنطیمات سخت افزاری آن ها انجام نمی‌شود.

در کل سرور ایستاده ساختاری است که پس از نصب و راه اندازی نهایی، به طور دائمی برای ارائه خدمات در دسترس می‌باشد. این سرور ها به دلیل قابلیت تحمل خطا بالا، سرعت بالا و امنیت بهتر، مورد استفاده گسترده‌ای در صنعت فناوری اطلاعات قرار می گیرند.

مزایای سرور ایستاده

استقامت

سرور های ایستاده (Tower server) قابلیت تحمل خطا بالا را دارند و در صورت خراب شدن یک قطعه فیزیکی، باز هم قابلیت کار کردن با ظرفیت کاهش یافته را دارند.

سرعت بالا

به دلیل عدم نیاز سرور های ایستاده به تغییرات پیکربندی مداوم، سرور های ایستاده قابلیت ارائه سرعت بالا را به کاربران دارد.

امنیت

از آنجایی که سرور های ایستاده هیچ تغییر در نرم افزار یا تنظیمات سخت افزاری ندارند، کمتر در معرض خطر هستند و مستعد نفوذ و حملات نیستند.

سرور رک مونت (Rackmount)

سرور رک مونت (Rackmount server) نوعی سرور است که با ارتباط قابل سفارش روی رک ها یا قفسه های استاندارد کابینه های رک بالا قرار می‌گیرد.مقایسه انواع سرور

در سرور های رک مونت سرور ها کامپیوتر های جمع و جور و مستقلی هستند که طبقه طبقه در محفظه ای به نام رک قرار می‌گیرند. سرور های رک مونت از طراحی بدنه مسطح و اندازه استاندارد 19 اینچ استفاده می‌کنند و به روی قابل سفارشی شامل پنل ها و دستگیره ها نصب می‌شوند.

مزایای سرور رک مونت

سرور های رک مونت به طور ایده‌آل برای محل هایی با فضای محدود مانند مراکز داده کوچک یا دفاتر شرکتی استفاده می‌شوند. این ویژگس باعث می‌شود که این سرور ها نیازی به فضای فیزیکی بزرگ و گسترده نداشته باشند.

ساختار قوی و قابل اعتماد سرور های رک مونت به راحتی امکان ارتقا قطعات سخت افزاری را فراهم می‌کند و همچنین آن ها را قابل حمل و جا بجایی می‌سازد. همچنین بدنه مستحکم و شبکه بادی در سرور های رک مونت به خنک شدن بهینه تر تجهیزات کمک می‌کند و از افزایش دما جلوگیری ‌می‌کند.

با توجه به این ویژگی ها سرور های رک مونت (Rackmount) می‌توانند عملکرد و کارایی سیستم های سازمان ها را افزایش داده و همچنین فضای فیزیکی و مدیریت سیم ها را بهبود ببخشد.

سرور تیغه ای (Blade server)

سرور تیغه ای یک نوع سرور مجازی است که در قالب یک تیغه فیزیکی در یک شاسی مرکزی قرار می‌گیرد. سرور تیغه ای پیشرفته ترین نوع سرور محسوب می‌شود و فضای کمتری اشغال می‌کند. به این سرور، سرور رک ترکیبی نیز گفته می‌شود. این نوع سرور با استفاده از فناوری مجازی سازی، امکان ایجاد بخش‌های مجازی (سرورهای مجازی) را فراهم می‌کند که در بستر یک یا چند سرور فیزیکی قرار می‌گیرند. این تکنولوژی از طراحی مدولار و کاهش فضای فیزیکی موردنیاز برخوردار است.

مزایای سرور تیغه ای

بطور معمول، سرورهای تیغه ای در یک شاسی تا چند ده بخش مجازی قرار می‌گیرند. این باعث کاهش فضای فیزیکی لازم برای سرورها در مرکز داده می‌شود.

همچنین با استفاده از سرورهای تیغه ای، می‌توان به طور معمول مقدار بیشتری سرویس را با مصرف کمتر انرژی ارائه داد. این برای سازمان‌ها باعث صرفه جویی در هزینه های عملیاتی مرتبط با انرژی می‌شود.

از مزایای مهم سرور های تیغه ای، این است که برای اضافه کردن سرور ها یا اجزای جدید، در بیشتر مواقع لازم نیست که تمام سامانه متوقف یا ری استارت شود.

شاسی مرکزی سرورهای تیغه ای به طور کلی به وسیله مدیران سیستم قابل مدیریت است. نصب و پیکربندی سرورها بسیار ساده است و می‌توان سریعاً منابع جدید را به صورت افزونه به تیغه‌ها اضافه کرد. بدین شکل مدیریت این سرور ها ساده است. با استفاده از سرورهای تیغه ای ماشین‌های مجازی از منابع مشترک استفاده می‌کنند. از این رو، در صورتی که یک سرور فیزیکی از دست برود، سایر سرویس‌ها از سرورهای فیزیکی دیگر ادامه خواهند داد.

سرورهای تیغه ای به عنوان یک راه حل اقتصادی و کارآمد برای مرکز داده ها محسوب می‌شوند. این تکنولوژی به سازمان ها اجازه می‌دهد که بهبود قابلیت اطمینان، مدیریت ساده تر و بهینه‌سازی مصرف انرژی را در سطح سرورها تجربه کنند.

میکرو سرور (Microserver)

میکرو سرور یک نوع سرور کوچک و قدرتمند است که برای کاربردهایی که نیاز به انعطاف‌پذیری و قابلیت پیکربندی می‌باشند، استفاده می‌شود. این نوع سرورها اغلب در محیط‌های کوچک و خانگی، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. میکرو سرور ها به صورت “سامانه بر  تراشه” طراحی شده اند. این ویژگی یعنی اجزای مختلف آن ها به جای بورد اصلی بر روی ریز تراشه ها قرار می‌گیرند.مقایسه انواع سرور

ویژگی های میکرو سرور ها

 

  • اندازه کوچک: میکرو سرورها از اندازه کوچک و جمع و جوری برخوردارند که اجازه نصب و استقرار در فضاهای محدود را می‌دهد. این امر به کاربران امکان می‌دهد سرور خود را در فضای محدودی نصب کرده و نگرانی در مورد فضای فیزیکی کمتری داشته باشند.
  • انعطاف‌پذیری: میکرو سرورها اغلب از سیستم‌عامل‌های متنوعی پشتیبانی می‌کنند و کاربران قابلیت نصب و پیکربندی نرم‌افزارها و خدمات بر اساس نیاز خود را دارند. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد سرور را به طور دقیق به مورد نیاز خود پیکربندی کنند.
  • مدیریت ساده: نرم‌افزارها و ابزارهای مدیریت متعددی برای میکرو سرورها وجود دارد که به کاربران امکان مدیریت و پیکربندی ساده‌تر سرور را می‌دهد. برخی از این ابزارها امکاناتی نظیر مانیتورینگ عملکرد، مدیریت امنیت، پشتیبانی و به‌روزرسانی سیستم‌عامل را فراهم می‌کنند.
  • امنیت: میکرو سرورها اغلب از امنیت بالایی برخوردارند و قابلیت اعتماد و محافظت از داده‌های کاربر را فراهم می‌کنند. این امر برای کسب و کارهایی که حفاظت از اطلاعات مشتریان یا داده‌های حساس را الزامی می‌دانند، بسیار اهمیت دارد.

میکرو سرورها به عنوان راهکاری قوی و مقرون به صرفه برای کاربرانی که نیازمند یک سرور کوچک و انعطاف‌پذیر هستند، محسوب می‌شوند. با استفاده از این نوع سرور، کسب و کارهای کوچک می‌توانند از خدمات مدرن IT بهره‌برداری کنند.

سخن پایانی

امروزه سرور های مختلفی در بازار با برند های نام آشنا حضور دارند. هر کدارم از سرور ها می‌توانند ویژگی های منحصر به فرد خودشان را داشته باشند. برای راه اندازی یک کسب وکار یا شبکه به یک سرور مناسب نیاز دارید. شما می‌توانید با توجه به بودجه و نیاز خود و با کسب اطلاعات راجب انواع سرور ها و مقایسه آن ها، یک انتخاب و خرید سرور مناسب را رقم بزنید.

ارسال نظر

اسکرول به بالا

عضویت در خبرنامه

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نام و نام‌خانوادگی*
علاقمند به دریافت آخرین اطلاعات در...