زمانی بود که پردازنده (CPU) بار پردازش کار های گرافیکی نظیر گیم و رندر را به عهده داشت و تراشه های گرافیک به دلیل ضعف زیاد فقط می توانستند کارهای ساده ای همچون عملیات ساخت تصویر برای مانیتور را انجام دهند. تراشه های گرافیکی امروزی علاوه بر پردازش گرافیکی قادرند تا کارهای دیگری نیز انجام دهند. منظور از پردازش گرافیکی، هر نوع پردازش شامل پردازش گرافیکی و غیر گرافیکی است که توسط تراشه گرافیکی (GPU) انجام میشود و ربطی به پردازنده اصلی (CPU) ندارد. اولین تلاش برای دست یابی به GPGPU توسط انویدیا انجام شد و GeForce 256 اولین تراشه گرافیکی ای بود که توسط انویدیا برای این کار طراحی شده بود. و اولین تلاش ها برای پشتیبانی از آنچه امروز در انویدیا کودا (CUDA) خوانده میشود آغاز شد .
کودا به انگلیسی (CUDA) که مخفف عبارت انگلیسی Compute Unified Device Architecture است یک سکوی پردازش موازی و مدل برنامه‌نویسی است که توسط شرکت انویدیا به‌وجود آمده است و در واحدهای پردازش گرافیکی این شرکت پشتیبانی می‌شود.کودا به طراحان گرافیکی نرم‌افزارها اجازه می‌دهد تا از یک GPU که ویژگی CUDA-enabled دارد برای هدف پردازش استفاده کنند، رویکردی که GPGPU شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که قدرت پردازشی GPU در پردازش اطلاعات به دلیل ساختار و نوع معماری و همچنین تعداد هسته بسیار بالا , سرعت به مراتب بیشتری در عملیات گرافیکی نسبت بهCPU دارد .
آگاهی پیدا کردن و استفاده از این مطلب برای کاربران نرم افزار افترافکت , پریمیر , 3D MAX و نرم افزارهایی که به نوعی از قابلیت پردازش موازی GPU پشتیبانی می کنند برای افزایش راندمان کاری بسیار حیاتی است.
با ما همراه باشید…


http://instagram.com/hpn.ir
https://telegram.me/HPNCO